Proč je SEO o zisku a ne o pozicích
Jednoduché vysvětlení věty, která se dá ke vší smůle vyložit různými způsoby.
Větu: „SEO není o pozicích, ale o zisku“ musela někdy v minulosti vyřknout nějaká autoritativní osoba, protože ji převzalo hodně lidí a narazíte na ni docela často.
Bohužel není úplně jasná.
Správně by totiž měla znít:
SEO je o pozicích, které vedou k zisku.
Jenže to nezní tak profesionálně a hlavně nevysvětlitelně. SEO jistě není o nerelevantních pozicích, není o první pozici na nesmysl, který nikdo nehledá. Není o pozici na slovo restaurace. I když to pro nějakou restauraci z Horní Dolní bude znít dobře, hosty jí ani tato na první pohled zajímavá pozice nepřinese.
LOKÁLNÍ WEBY
Návod na SEO pro restauraci z Horní Dolní
Napřed poznámka: Tento SEO návod lze uplatnit třeba i u truhlářství, penzionu, hotelu, půjčovny lodiček, květinářství, knihkupectví, cukrárny a videopůjčovny.
- Editujte zdrojový kód své stránky a najděte značky <title> a </title>. Mezi tyto značky vložte „Restaurace Horní Dolní, hospoda, dobré jídlo a pití“.
- Najděte ve zdrojovém kódu místo pro obsah a napište tam: Jste na webu restaurace v Horní Dolní. Vaříme teplá jídla po celý den, můžete si k nám zajít na oběd, na večeři i na snídani. (Přidejte další text o restauraci podle svého uvážení.)
- Použijte přidávací formuláře vyhledávačů (Google, Seznam), případně zkuste registraci do největších katalogů (3 v pohodě stačí).
Gratuluji. Máte na svém webu SEO. Zaručuji vám, že jakmile bude někdo hledat restauraci v Horní Dolní, určitě váš web najde. A můžu vám dokonce garantovat pozice.
Jaké pozice jsou důležité
S trochou nadsázky jsem se na předchozím příkladu snažil ukázat, že v případě lokálního byznysu není těžké prorazit a mít svou pozici téměř jistou. Mám zkušenosti třeba s restaurací v Krumlově, což není úplně bezkonkurenční prostředí, ale získat pozici s obchodní úspěšností je celkem snadné.
SEO je o zisku z této pozice. Tedy o tom, že restaurace má zajímavou přední pozici v případech, kdy lidé hledají místo, kde se najíst.
Základem je tedy analýza
Majitel pohostinského zařízení v již několikrát zmíněné obci musí vědět, z jakého důvodu ho lidé na webu najdou. A pokud se nebavíme o eshopu s jasně definovatelnou silně konkurenční skupinou produktů (a to neděláme), kde už on-page faktory prostě nestačí, je výše zmíněný návod univerzální opravdu pro jakékoli lokální zařízení.
Informací podobných těm v tomto článku je na internetu poměrně dost. Sám se opakuji, dělám to snad naposledy a docela nerad. Často se ale setkávám s lidmi, kteří tuto informaci nemají, možná je opakování matka moudrosti, třeba přispěji k tomu, že někdo tento článek najde a konečně pochopí, že je potřeba se i nad touto věcí zamyslet. Nedělat ukvapené závěry o zbytečnosti vlastních webových stránek a během několika minut je dostat na ty správné pozice, které konečně povedou k zisku.
WEBY OBECNĚ
No jo! Ale co když web není lokální?
Tři pravidla:
- Zisk se počítá jako rozdíl mezi příjmy a výdaji.
- Existuje spousta komerčních hledaných výrazů, které však z určité části lidé nehledají proto, že by chtěli něco nakupovat. Mohou se o věc jenom zajímat.
- Za určitou dobu a za určitý obnos peněz je možné vybudovat pozici ve výsledcích hledání na jakoukoli hledanou frázi.
Z toho vyplývá, že je třeba najít ta nejlepší slovní spojení, která povedou k nákupu (nebo jiné požadované ziskové akci) lidí, kteří přes ně na stránku přijdou. A dále je potřeba vypočítat, jestli taková pozice skutečně vede k zisku. Jestli nejde jenom o hezký příjem při nákladech tyto příjmy převyšující.
V praxi to vypadá tak, že je možné být v první trojce na klíčové „RC modely“, ale má web takovou nabídku? Dokáže oslovit a přimět k nákupu? Kolik stojí RC model? Kolik má eshop zisk z každého prodaného? Kolik lidí chce nějaký model koupit za určité období, tedy jaká je poptávka?
Příjmy eshopu – výdaje na provoz eshopu – výdaje na marketing a SEO = zisk
To je důvod, proč SEO není o pozicích, ale o zisku. A pozicích, které zisk generují.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz