Proč (ne)používat Facebook
Každá služba se dočká nějaké kritiky. Kritika každé úspěšné služby je vidět daleko víc, než když bude někdo kritizovat třeba něčí blog. Facebook vzbuzuje emoce. Má hodně zastánců a hodně odpůrců, kteří argumentují ztrátou soukromí, nepoužitelností služby, komerční zaslepeností a stádovitostí uživatelů. Zastánci budou říkat, že našli své staré přátele a mohou s nimi být v kontaktu, přičemž ten váš Facebook je přesně takový, jaký si ho uděláte. A každý má právo na svůj názor, takže i já.
Rozšíření obzorů
Facebook je pro mě v první řadě fenomén, který dokázal oslovit téměř všechny věkové skupiny uživatelů počítačů připojených na Internet. Byla doba, kdy někteří lidé znali pouze Seznam.cz a považovali jej za střed Internetu, ne-li dokonce za ten Internet samotný. Facebook těmto lidem rozšířil obzory. Ukázal jim podvody sociálního inženýrství a dovolil zkušenějším propojení na méně zkušené. Díky stránkám a skupinám informuje o věcech, které by jinak byly pro běžného uživatele těžko dostupné – nedokázal by je sám najít jinde na webu.
Virtuální přátelství
Facebook umí opravdu najít staré přátele. Spolužáky, nebo třeba dávné známosti. Nakolik je pro konkrétního jedince užitečné a je-li to vůbec k něčemu, to musí opět posoudit pouze ten jeden konkrétní člověk. A každý má trochu jiný názor. Někdo si hledá přátele nové, někomu stačí pár nejbližších, někdo jich chce mít co nejvíc a jiný nepotřebuje žádné (je na Facebooku kvůli hraní her).
Od toho se odvíjí i celkový přístup. Někdo má profil třeba celý otevřený a sdílí informace (píše statusy), které si může přečíst kdokoli. Jde třeba o novináře, veřejně známou osobu, nebo člověka, který tímto způsobem mezi stovkami přátel propaguje svůj byznys a svoje jméno.
Jiný má profil uzavřený a spokojí se například s deseti přáteli. Píše jim co dělá doma, jak roste malej nebo malá, co bylo k obědu a podobně. Předpokládá se, že to druhého zajímá a má tedy k osobě dostatečně blízko, dost často je to dokonce příbuzný.
A to je úspěch Facebooku
A právě v té rozličnosti tkví podle mě úspěch Facebooku. Jde o profil, jaký znají uživatelé z podobných služeb (Lidé, Líbímseti atd.) a přitom je to kontakt. To, co napíšu, se zobrazí na společném místě všech mých přátel a všichni to mohou vidět stejně jako já vidím statusy ostatních. Svému profilu se nemusím věnovat, nemusím nic psát, ale můžu.
Můžu sdílet fotky a videa, přičemž narozdíl od předchozích služeb je zde reálná šance, že je někdo skutečně uvidí. A uvidí je ti, kterým jsou určeny. Nikdo jiný, možná vůbec nikdo, možná budou veřejně dostupné (dle mého nastavení). Tahle komunikace, přímé cílení, stálý kontakt, to je podle mě to, co lidi na Facebooku oceňují.
Ochrana soukromí
Osobně nemám žádnou iluzi o jakékoli své anonymitě. K dohledání je moje fotka, z informací o mnou vlastněných doménách mé jméno, adresa a mail. Jelikož nelžu, kdokoli si tohle může zjistit. Je to možná méně nebezpečné, než když na poště diktuju své rodné číslo paní za přepážkou. Ale ani v tom nevidím žádné ohrožení, respektive je pro mě zcela zbytečné se tím zabývat. Proč bych měl? Co na sebe mohu prozradit tak závažného, že by toho někdo mohl zneužít? Něco intimního, sexuální život, finanční situaci, plány do budoucna? Nevím. Možná může mít někdo strach o vyzrazení firemní strategie, obchodních kontaktů, nelegální činnosti. Nikdo ale nikoho nenutí, aby o tomhle své okolí informoval.
Strach o své soukromí tedy vidím jako zbytečný. Ta největší ochrana je v hlavě uživatele, nikoli v nastavení nějaké aplikace. Tak to bylo vždycky a vždycky bude.
Komerce
Téma samo o sobě. Spotřebitelé, kteří chtějí dostávat pokud možno všechno zdarma, čtou obsah webů a používají služby jiných, neochotni zaplatit a nespokojeni se zobrazovanou reklamou. A tito lidé jsou pak nejvíce slyšet při technickém problému, výpadku, nebo třeba jen nepatrné grafické změně. Vzpomeňme na majitele prodejny s výpočetní technikou, kterak v reportáži zpravodajství TV Nova veřejně nadává na výpadek freemailu Seznam.cz.
Totéž Facebook. Vydělává a ten nový vzhled, to je teda hnus vážení. Jak si může dovolit provozovat tak velkou službu, kde trávím tolik času, měnit mi vzhled a ještě obtěžovat reklamou? Asi se přidám do té podvodné skupiny proti zpoplatnění Facebooku.
Každému co jeho jest. Já jsem svůj názor řekl, nechť ho říkají i jiní. Já nad tím přemýšlel a přišel na to, že používání Facebooku je pro mě užitečné.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz