Proč se lidé bojí nakupovat v eshopech a čeho se bojím já
Počet lidí nakupujících přes internet podle všech zpráv roste a současně s tím roste i počet i eshopů. Lidé se ale stále bojí podvodů, placení on-line a reklamací. Zároveň je mnoho lidí přesvědčeno, že ceny v e-shopech jsou vždy nižší než v kamenných obchodech.
Tvrdí to tisková zpráva společnosti Shoptet, která internetové obchody pronajímá.
Největším strašákem je pro mnoho lidí platba kartou online. Většina platebních bran ale používá systém 3D-secure, který zajišťuje bezpečnost tím, že údaje o kartě nakupující neposkytuje obchodníkovi, ale přímo bance.
Jen zavedené eshopy
Velké množství lidí dává přednost zavedeným velkým eshopům, a to i přesto, že nákup v nich může být méně výhodný. Důvodem je obava z podvodů.
CEO Shoptet.cz, Miroslav Uďan, k tomu říká:
„Tato obava není na místě. Procento podvodných e-shopů je tak malé, že je větší pravděpodobnost, že člověk narazí na falešného kněze. Náklady na provoz e-shopu, správa a marketing, to vše je velmi časově náročné, že podvodný internetový obchod se nevyplácí,“ komentuje Miroslav Uďan, CEO Shoptet.cz
I když není v tiskové zprávě uvedeno, jakým způsobem Shoptet, s.r.o. získala podklady pro svá tvrzení, lze se domnívat, že Miroslav Uďan má na mysli obavu lidí z takových podvodů, kdy zákazník zaplatí, ale zboží nikdy nedostane.
Tomu je možné oponovat, protože lidé se nemusí obávat pouze tohoto druhu nepoctivých podvodníků. Rozšířené jsou například eshopy, které prodávají zboží nepocházející z oficiální české distribuce. Upozorňuje na to srovnávač cen zboží Heureka.cz:
Zboží ze šedého dovozu bývá levnější, což je hlavní výhoda. Hlavní nevýhoda spočívá v tom, že přístroj nelze reklamovat u výrobce, ale pouze přes daného prodejce. Ti musí ze zákona poskytovat servis, který většinou probíhá přes neautorizované servisy. S reklamacemi u těchto prodejců právě často bývají problémy. Tito prodejci někdy mívají v obchodních podmínkách vyhrazenou delší dobu na reklamace. Přístroj lze nechat opravit i v autorizovaném servisu, ale tuto opravu si majitel musí uhradit sám.
Kvůli problémům s reklamacemi prodejci často mění provozovatele a stává se, že až se vám přístroj porouchá, váš prodejce již nemusí existovat Domáhat se záručního servisu potom může být obtížné.
Prodejci také mohou mít upravenou standardní dobu záruky z dvou let na kratší. Zboží může být u nich prodáváno ve zvláštním režimu zákona jako bazarové.
Týká se to často mobilních telefonů a obava z nákupu takového přístroje může být také důvodem, proč lidé raději nakoupí někde, kde již mají dobrou zkušenost i přesto, že telefon je v jejich prověřeném obchodě dražší.
Reklamace a vracení zboží
Podle tiskové zprávy Shoptet má každý e-shop na svých stránkách jasně formulovaná pravidla pro případ vracení zboží nebo reklamace. Často jsou velkorysejší a k zákazníkům vstřícnější než kamenné obchody. Pokud se některý z provozovatelů nezachová správně, velmi rychle se to rozkřikne mezi internetovou komunitou. Pověst je jedna a seriózní e-shop o ni nemůže přijít.
„Často se setkávám s názorem lidí, že e-shop znamená rychlé zbohatnutí bez námahy. Možná tomu tak bylo před několika lety, kdy se tento způsob prodeje v Čechách začal prosazovat, ale dnes je situaci jiná. Jako každé podnikání vyžaduje čas a energii. Nejnižší cena nezaručí úspěch, nejdůležitější je komunikace se zákazníkem, nabídnutí nadstandardních služeb, jako je například odborná poradna.“ říká Miroslav Uďan.
V eshopech je vše levnější
Eshopy mohou prodávat levněji, protože mohou lépe optimalizovat své náklady na provoz. K ceně zboží je ale nutné připočítat dopravu, jak Miroslav Uďan dále upozorňuje:
Doporučuji nejen porovnat ceny u jednotlivých prodejců, ale také jejich dodací podmínky. Nakonec můžete často přijít na to, že levněji vás to vyjde tam, kde je cena vyšší, protože je například balné a poštovné zdarma,“ dodává Miroslav Uďan.
Osobní komentář
Jako spotřebitel se neobávám podvodných eshopů, protože zkušenosti ostatních se dají opravdu snadno dohledat. Elektroniku nakupuji v eshopech s odběrným místem, protože za prvé nenechávám drahé zařízení na pospas dopravcům, za druhé se zboží snáze reklamuje, protože prostě dojdu zpět na obchodní místo a nemusím nic posílat poštou.
Třeba nábytek koupím i o něco dražší na internetu proto, že se naopak sám nemusím zabývat dopravou – dopravce mi těžkou a rozměrnou věc doveze až domů a já si za to i rád připlatím.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz