Propagace Facebooku Českou televizí
U tiskové zprávy publikované zde na Netzinu se objevil zajímavý komentář, jehož myšlenka si zaslouží více pozornosti. Česká televize zavedla v květnu tohoto roku na svém webu ct24.cz komentování přes komunitní síť Facebook a v propagaci komerční služby pokračuje i na televizní obrazovce, konkrétně dokonce při zpravodajských relacích.
Když v květnu 2008 televize Nova usilovně propagovala svůj web TN.cz, její činnost se nelíbila poslancům a celou situaci zkoumala i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání jako možné porušení pravidel. Reklama totiž ve zpravodajských relacích být nesmí. (Zdroj DigiZone.cz)
Nyní naše veřejnoprávní televize nepokrytě během zpravodajství propaguje cizí komerční subjekt a nikomu to nepřijde divné. Nikdo se ani nepozastaví nad tím, že na webu televize dotované koncesionářskými poplatky může diskutovat (a de-facto používat jeho funkce) jenom člověk registrovaný na Facebooku.
Akční povodňové zpravodajství v minulých dnech doprovázela navíc i masivní reklama na stránku (FB Page) ČT24, můžeme se o tom dočíst i na ČT24.cz, kde se tímto napojením organizátoři chlubí:
Novým fenoménem těchto povodní se stala stránka ČT24 na Facebooku. Dobrovolní reportéři – sami diváci – poslali více než 4 200 autentických fotografií a přes tisíc videí. Jen přes víkend se ke stránce přidalo dalších 21 tisíc lidí. Naplno se tak projevila kolektivní inteligence – mnozí použili stránku ČT24 jako zdroj informací přímo z jednotlivých míst: radili se, kudy projet, ptali se na příbuzné, přátele, sousedy, hledali lidi i zvířata. Takto sdílené informace tým nově zřízeného útvaru ČT Nová média převáděl přímo do vysílání a tam se postupně rozvíjely.
Odpůrcům Facebooku se celá situace nelíbí a důvody jsou pochopitelné. Proč zrovna Facebook, proč to dělá veřejnoprávní televize a hlavně proč propagace nějaké komunitní sítě, když technicky by to šlo zařídit třeba i na vlastním webu.
Spekulace o tom, že by si Facebook za reklamu platil, by asi nebyla na místě. Nic takového se s největší pravděpodobností neděje (i když vyloučit to úplně nelze, zvlášť když vzpomeneme na to, co vlastně způsobilo největší rozmach Facebooku v ČR, na Paroubka a organizaci vajíčkových útočníků snad nikdo nezapomene), ale je zajímavé sledovat, jak jsou velké firmy považované za fenomény na Internetu zcela záměrně a zdarma propagovány.
Zbývá ještě připojit kopii onoho komentáře, který byl inspirací k tomuto článku:
Facebook a veřejnoprávní televize
Napsal uživatel Anonym (bez ověření) dne 9. Srpen 2010 – 19:16.
Jsem zděšen nad řešením diskuze na veřejnoprávní televizi čt24. Proč zrovna facebook? Sociálních sítí jsou desítky. Abych mohl sdělit svůj názor VEŘEJNOPRÁVNÍ televizi, jsem nucen se registrovat na nějaké soukromé síti? Proboha proč?
Argument zamezení přístupu anonymních uživatelů – blbost. Stejně tak se můžu anonymně zaregistrovat na facebooku. Je to nesmysl. Je to vidět i na počtu příspěvků.
Proč Podmínky užívání najsou v češtině? Pokud je neznám, nebudu se přeci k něčemu takovému registrovat.
ČT24 zcela zdarma a neskrytě vytvořila při povodních soukromému subjektu ve vysílání reklamu. Nezdá se mi, že je to košér.
Facebook jsem měl, nemám a mít nebudu. Je to blbost, žrout času a co tam na sebe lidi (možná i nechtěně) zveřejní je děs. Facebook se snaží být sítí v síti a to není dobře. Na komunikaci s přáteli mám jiné prostředky.
To, že je facebook snad populární a využívá ho 2.5 mega lidí, je blbost. Spousta lidí (a mnoho dizkuzních fór to potvrzuje), se sice zaregistrovala, ale po zjištění, co je to za blbost, přestala jej používat nebo se odhlásila, takže ty počty jsou zcestné.
Takže tolik můj názor, howgh!
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz