Screenshoty u inzerátů Skliku
Seznam.cz oznámil na blogu Skliku, že mění podobu inzerátů zobrazujících se na stránce s výsledky hledání v horní části, tedy nad výsledky přirozenými. Celkový vzhled není finální, možná dojde k viditelnějšímu oddělení reklamy od přirozených výsledků, ale přesto se ozývají i nesouhlasné názory s myšlenkou, že nyní lze první pozice na Seznamu opravdu koupit.
Seznam si pevně stojí za tím, že přirozené výsledky není možné nijak ovlivnit. Není možné si pozici u Seznamu koupit a kromě zpětného odkazu ji neovlivní například ani zápis na Firmy.cz (katalog firem provozovaný Seznamem).
Můžeme spekulovat nad tím, jestli nová podoba Skliku, tedy inzerát vypadající jako skutečný výsledek, je právě koupenou první pozicí. Ze své zkušenosti mohu potvrdit, že určitá část běžných uživatelů nad reklamou nepřemýšlí, neví o ní a vlastně jí nezáleží na tom, jestli je odkaz zaplacený či nikoli. Uživatelé byli k podobnému matení a nepravdám náchylní i v minulosti (to potvrzuje i článek na oficiálním blogu) a nová podoba je tak vlastně dle vyjádření v komentářích pod odkazovaným článkem pouze kosmetickou úpravou.
Tato podoba pak není finální. Již během několika dní by mohlo dojít k úpravě barvy pozadí inzerátu a zvažují se i další možnosti odlišení.
…inzeráty jsou jasně označeny (žlutý podklad, nápis Reklama Sklik) a odděleny od výsledků vyhledávání. Drobné úpravy v budoucnu samozřejmě nevylučujeme, jak je zmíněno v článku.
…je v našem vlastním zájmu, aby byly reklamy rozpoznatelné od výsledků přirozeného vyhledávání, proto jsou inzeráty Skliku podbarvené a označeny jako reklama. Zobrazení inzerátu rozhodně není finální, například dnes jsme se rozhodli udělat podbarvení výraznější, změnu můžete očekávat během následujích dnů.
Inzerát Seznamu byl vždy oddělenější, než například totožný inzerát AdWords ve vyhledávači Google. Nyní jsou si barvy o něco podobnější (nejde o totožné).
Barva Google | Barva Seznam |
![]() |
![]() |
Celá situace má své odpůrce, ale také příznivce, mezi něž patří rovněž inzerenti, kteří si Sklik platí a zcela jim vyhovuje, když jsou jejich odkazy uživateli chápány jako přirozený a ten nejrelevantnější výsledek.
K dispozici však není žádná statistika, která by jasně vypovídala o tom, jak běžní uživatelé reklamu chápou, jestli je vůbec zajímá rozdíl mezi přirozeným a placeným výsledkem, a hlavně jestli dokáží reklamu odlišit.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz