Skupiny Facebooku
Dělení skupin, lidé a podvody. / Podle médií naletělo 135 tisíc lidí podvodníkům na Facebooku, kteří napřed slibovali 10Kč za každého člena obětem na Haiti. Za skupinou měla stát skupina podnikatelů, která si může takový dar dovolit, ukázalo se ale, že autorka je podvodnice a změnila popis své skupiny na rasistickou. I přes to se ale lidé přidávají do skupiny dál – dál se stávají fanoušky. O to mi nejde. Já bych akorát rád věděl, jestli je opravdu nutné, aby všechna média informovala o každém podvodu jednotlivě, co takhle malé zamyšlení na téma skupin.
Skupiny jsou prakticky k ničemu jako způsob propagace nějaké služby, poslední příspěvky skupiny se nezobrazují na hlavní zdi, lidé se přidají a mnohdy na skupinu zapomenou. Proč se přihlásí, toť otázka. Každý má jiný způsob používání Facebooku, někdo se stane fanouškem jen aby vyjádřil svůj názor, jiný pouze v případě, že chce skupinu sledovat a téma ho skutečně zajímá.
V zásadě registruju tři druhy skupin:
1. Skupina nabízející rozšíření funkcí Facebooku samotného za to, že rozešlete pozvánky do skupiny všem svým virtuálním přátelům. Položte si otázku. Je počet členů nějak potřebný ke zprovoznění funkce? Odpověď je: není. To znamená, že skupina má nějaké vedlejší úmysly a nemusíte zkoumat jaké. Už samotné zatajení vedlejšího úmyslu je důvod k tomu nestávat se fanouškem takové skupiny, nehledě na to, že žádné funkce nezískáte.
2. Skupina nabízející nějaký, produkt, službu, nebo cokoliv jiného za dosažení určitého počtu členů. Budiž. Pokud je tato nabídka přímo v názvu skupiny, vždycky se dozvíte o přejmenování. Facebook na to upozorňuje mailem, můžete použít RSS, nebo vám to hlasí panel nových zpráv vpravo dole. Položte si otázku. Je podmínkou k realizaci oné nabízené služby vaše členství. Proč? Proč?
Všechny podvodné skupiny se snaží nalákat co nejvíce členů a toho dosáhnou umístěním nabídky přímo do názvu. Nabídky většinou absolutně nereálné, nebo přinejmenším divné. Po dosažení nějakého počtu členů se pak skupina celá (nebo údaje členů, zaslání reklamního sdělení) stává předmětem prodeje.
Bojíte se přidávat do skupin? Už i tenhle názor jsem zaregistroval. Čeho se bát? Jak jsem řekl, skupiny jsou prakticky bezvýznamné a pokud se chcete stát fanouškem něčeho, co podporujete, klidně to udělejte.
3. A to je skupina třetí. Skupiny normální, která ovšem málokdy získá větší počet fanoušků, protože nenabízí nic úžasného zdarma.
Příkladem takové skupiny je:
- Chci něco
- Nesouhlasím s tímto
- Nechci tamto
Příkladem s největší pravděpodobností podvodné skupiny potom:
- Posílej SMS zdarma
- Zdarma 100Kč za každého člena
- Rozešli to všem přátelům a zjisti, kdo sleduje tvůj profil
A podobné zhovadilosti. Musím ale dodat jednu věc. I když mám mezi virtuálními přáteli asi pět lidí, kteří jsou fanoušky podobných skupin, kde je požadavkem rozeslání pozvánek všem přátelům, snad jen jednou mi od nich přišlo nějaké pozvání. To pokládám za důkaz, že lidé nejsou hloupí, přidají se, ale minimálně cítí něco divného. A to je pokrok pro člověka, který kromě mailu a občasného vyhledávání na Seznamu doposud jiné služby na Internetu nepoužíval.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz