Smysl a cíl SEO
Cílem optimalizace pro vyhledávače je:
- Dokázat vyhledávačům, že je náš web kvalitní.
- Dokázat vyhledávačům, že náš web je úplně nejvíc o tom, co uživatel hledá.
Kombinace obojího nám zajistí tu správnou pozici na stránce s výsledky vyhledávání.
K tomu, abychom toto dokázali, potřebujeme:
- Mít kvalitní web a uplatnit všechny možné, byť někdy spekulativní, prvky a možnosti, jak dokázat kvalitu webu.
- Vědět, jaká slova a slovní spojení uživatel zadává do vyhledávače, když hledá námi poskytované služby, naše produkty či jenom naše texty. Jakmile to víme, obsah webu tomu přizpůsobit.
Kvalita webu
Kvalitu webu dokážeme především tak, že bude opravdu kvalitní. Zní to logicky. Pokud se uživatel na našem webu dobře orientuje a snadno ho používá (viz. použitelnost), je web kvalitní. Uživateli nejsou kladeny do cesty žádné překážky, na webu je dostatek obsahu (souvisí s druhým bodem) a web je validní (hle, spekulace, nicméně logická – vyhledávač web nevidí, ale chce, aby ho viděl dobře čtenář, jediná možnost jak to ověřit je kvalitou zdrojového kódu).
S kvalitou souvisí i stáří webu (starší stránky, které již dlouho dobu existují, mají za svou výdrž určitě nějaké plus), dostupnost a výkon webhostingu + webaplikace, kterou používáte (třeba redakční systém) a mimo jiné i zpětné odkazy.
Odkazováno jest z webů kvalitních na další weby kvalitní, protože autor kvalitního webu nebude odkazovat na stránky o ničem, nekvalitní, bez obsahu, lživé atd. Pokud by to totiž dělal, jeho web už kvalitní nebude.
Pravidlům zpětných odkazů a jejich vztahy se budu věnovat v některém z dalších článků, do tohoto to nepatří.
Klíčová slova – aneb o čem ten náš web vlastně je
Druhou důležitou věcí, kterou považuji za vůbec nejdůležitější v celém SEO, je ukázat nějak vyhledávačům, o čem web vlastně je, o čem pojednává, co prodává, co nabízí atd.
K tomu se používají:
- Elementy a prvky webové stránky z hlediska jejího zdrojového kódu
- Text
Zdrojový kód
O zdrojovém kódu už pojednává článek o technickém SEO. Smyslem je použít správně klíčová slova a jejich synonyma (prostě to, co může hledající zadat, když nás hledá, ale ještě neví, že najde nás). Tato slova napíšeme do meta tagů, title a nadpisů. Všeho s mírou.
Text
Někteří SEO konzultanti a zejména pak copywriteři se zabývají hustotou klíčových slov v textu. Jde prakticky opět o to zakřičet na vyhledávač, že náš text je právě o té konkrétní věci či tématu úplně nejvíc, mnohem víc než jiné konkurenční texty na internetu.
V ideálním stavu, tedy v případě, že vyhledávač by byl člověk, který vidí, rozumí a přemýšlí, by stačilo napsat přirozený text, jako je třeba ten, který právě čtete. Je rozhodně cílem vyhledávače, aby tomu tak bylo – aby přirozený text zvítězil. Jeho možnosti jsou ovšem omezené a musí se řídit analýzou slov v textu, což logicky znamená, že na hustotě záleží.
Např. tento text má hustotu zkratky SEO necelé jedno procento. Podle údajů, které jsem shromáždil z jiných zdrojů, je to málo. Obvyklá uváděná optimální hustota je průměrně 5%, tedy klíčové slovo by se zde mělo objevit v 5x větším množství.
Není to ovšem tak jednoduché. Vyhledávač umí pracovat i s ostatním textem ve vztahu k onomu klíčovému slovu (slovům). Bylo by tristní, kdybych dělal SEO tak, že větu složím pouze z jednoho slova, případně budu tohle slovo používat v každé větě dvakrát apod. Za prvé bych před čtenářem vypadal jako člověk s minimální slovní zásobou, za druhé by se to snad ani nedalo číst, a za třetí by to na vyhledávač moc nezapůsobilo. Možná tak, laicky řečeno, jako spam.
Tento článek pojednává o smyslu SEO. Osobně vnímám nějakou tu optimalizaci spíš jako pomoc vyhledávačům. K ničemu je mi návštěvnost pramenící z chybného výsledku – ten člověk stejně odejde, protože odpověď nebo věc, kterou u mě hledá, prostě nenajde. Smyslem je tedy dosáhnout relevantního umístění. Takového, které mi na e-shop s vláčky přivede potencionální kupce hraček, nikoli člověka zajímajícího se o historii lokomotiv.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz