SPIR se účastní protestů proti Googlu, kdy přijde řada na Seznam?
Sdružení pro internetovou reklamu v ČR, z.s.p.o. (SPIR), jehož členy jsou především velké firmy a mezi nimi i Seznam.cz, se účastní antimonopolního řízení, které vede Evropská komise proti vyhledávači Google. Důvodem je přitom chování tohoto vyhledávače, které podle SPIR poškozuje českou internetovou sféru.
Předseda SPIR Ján Simkanič tvrdí, že Google stále více těží z cizí práce a s tím je možné souhlasit. Hlavním problémem jsou Google Images, které při vyhledávání zobrazují obrázky v dostatečné kvalitě pro hledající uživatele, takže ti pak mají o mnoho menší důvod navštívit zdrojový web. To je problém proto, že tento web, který obrázek poskytuje, z toho nemá ani korunu. Diskuze na toto téma již na českém internetu proběhla a existují i opačné názory, které říkají, že doba je prostě taková a je to tak v pořádku.
Dalším problémem je podle SPIR služba Google Shopping, tedy Nákupy Google, a ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška k tomu dodává, že uživatelé těžko rozlišují mezi přirozeným výsledkem vyhledávání a reklamou. To všechno je také pravda.
Nemůžu ale souhlasit s tím, že by to Google dělal úmyslně. Podívejte se na následující dva screenshoty vyhledávání komerčního slova mobilní telefony. Na prvním jsou výsledky Google, na druhém Seznam.cz
Já nerad kritizuju Seznam, ale v tomto případě musím. Tedy Seznam je na tom z hlediska matení uživatelů mnohem hůř a navíc si myslím, že je to tak schválně. Uživatelé Seznamu zcela typicky nerozeznávají reklamu od přirozených výsledků a Seznam si s tím hlavu nedělá, protože reklama jsou pro něj peníze. Jak je vidět na screenshotu, Google reklamu značí daleko výrazněji a možná se tak o peníze připravuje.
SPIR, jehož členem Seznam.cz je, se nejen účastní zmíněného antimonopolního řízení, ale také vyzývá českou vládu, aby se postavila na ochranu českého internetu k vytvoření tlaku na EU. Ta bude v červnu rozhodovat, zda Googlu jeho praktiky dovolí a pokud ne, SPIR pak napadne aktivity největšího světového vyhledávače u českých soudů.
Zcela souhlasím s tím, že Google, pokud se nazývá vyhledávačem, musí vyhledávat přirozeně, uživatele neuvádět v omyl a netěžit z cizí tvorby (na které stejně jeho služby stojí, jinak by nebylo v čem vyhledávat). Otázka je, jestli bychom si před napadáním jednoho vyhledávače neměli zamést před vlastním prahem…
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz