Technické SEO
HTML a struktura značek na webové stránce.
Je označována jako SEO – optimalizace pro vyhledávače pomocí úprav ve zdrojovém kódu stránek.
Nazval jsem toto SEO technickým, protože nevím, jak jinak mu říkat. Tuto optimalizaci vám může nabídnout i člověk, který vlastně o SEO nic neví – jen umí dobře HTML a ví, jaká jsou pravidla při tvorbě webu. Vězte ale, že nejde o věc v SEO nejdůležitější. Můžete vytvořit web, který předběhne ostatní, ale nakonec a z dlouhodobého pohledu vždy zvítězí sice třeba méně technicky vydařený web, ovšem s kvalitním obsahem.
Na všechny značky se podíváme postupně tak, jak je píšete do stránky.
Meta tagy
Meta informace jsou vkládány do hlavičky stránky. Pokud můžete, vyplňte je.
Description – popis pro vyhledávače
Popisek pro vyhledávače může být použit v SERP u konkrétních odkazů. Je doporučeno jej vyplnit, přestože na samotné výsledky vyhledávání by neměl mít vliv, možná jen minimální.
<meta name=“description“ content=“Magazín o webu a internetu. Série článků o SEO.“>
Klíčová slova
Naše hlavní vyhledávače tento meta tag ignorují. Bavíme se o Seznamu a Googlu. Keywords je velkým lákadlem ke zneužití a proto nemá žádný faktický vliv na pozici webu v SERP. Když se nad tím ale zamyslím logicky, pokud mi v tom nic nebrání, neexistuje důvod, proč tento meta tag nepoužít. Není jenom Seznam, nikdo nezná budoucnost a moc času vyplnění těch několika slov nestojí.
<meta name=“keywords“ content=“internet, web, seo“>
Titulek stránky
Titulek stránky je velmi důležitý. Někdy se zobrazuje jako text odkazu v SERP, každopádně má svou váhu při řazení výsledků, a to zejména u Seznamu. Titulek stránky stojí nejvýš. Je názvem okna prohlížeče uživatele a je hlavním popisem obsahu konkrétní webové stránky.
Je velkou chybou mít titulek na všech stránkách webu stejný, ještě větším přehmatem je potom titulek s obsahem nesouvisející. Obecně se s tím můžete setkat na webu tvořeném v nějakém wysiwyg editoru amatérem, který má potom jako titulek všech stránek svého webu prostě slovo Home.
Tip: Pokud můžete a umožňuje to třeba vámi používaný redakční systém, zkuste použít jiný titulek a jiný nadpis h1 (o něm dále v článku). Dosáhnete tím zásahu většího počtu hledaných frází – klíčových slov. Jako zajímavé se například jeví použití synonym.
<title>Titulek stránky</title>
Nadpisy
Nadpisy mají v HTML šest úrovní a používají se pro strukturování konkrétní stránky. Je chybou nahrazovat tyto tagy jiným způsobem (formátováním textu atd.) a naopak používat nadpisy jenom proto, že jsou tučné a větší než ostatní text.
h1
Je nadpis první úrovně a vystihuje obsah celé stránky. Na každé stránce by měl být tedy už z jeho podstaty jenom jednou. Měl by být v horní části a měl by opravdu odpovídat obsahu. Jak bylo také naznačeno, jde o nadpis jednoho dokumentu, nikoli celého webu – každá stránka má svůj vlastní nadpis h1.
<h1>Nadpis stránky</h1>
h2 až h6
Další nadpisy můžete použít téměř libovolně řízeni svým svědomím a ohledy na čtenáře. Nadpis druhé úrovně h2 by měl být nadpisem nějaké tematické části. Další značky můžete použít jako jejich podnadpisy. Z logiky celé věci vyplývá struktura nadpisů například této stránky, takže bude nejlepší všechno ukázat na konkrétním příkladu.
Takto vypadá tento článek do této chvíle:
<h1>Technické SEO</h1>
<h2>Meta tagy</h2>
<h3>Description – popis pro vyhledávače</h3>
<h3>Klíčová slova</h3>
<h2>Titulek stránky</h2>
<h2>Nadpisy</h2>
<h3>h1</h3>
<h3>h2 až h6</h3>
Na klasické firemní stránce bude vypadat struktura trochu jinak, opět řízena logikou ji vidím např. takto:
<h1>O firmě</h1>
<h2>Lidé</h2>
<h3>Franta Novák</h3>
<h3>Pepa Nový</h3>
Poměrně častou chybou je použití nic neříkajících nadpisů h1 nebo h2 (navíc jako nadpisu stránky) a ve smyslu „Úvod“ apodob. To je dáno používáním redakčních systémů, které mají svou vlastní logiku a smysl použití, přičemž jejich uživatel se neumí nebo nechce zamyslet nad možnými úpravami pro návštěvníky svého webu.
Zvýrazněný text
Existují čtyři hlavní značky pro zvýraznění obsahu webové stránky:
<b> | Tučné písmo |
<i> | Kurzíva |
<strong> | Důležitý obsah vykreslený jako tučné písmo |
<em> | Důležitý obsah vykreslený jako kurzíva |
Opět je logické použití těchto značek. Pokud je něco důležité, použiju tagy <strong> a <em>. Pokud chci jenom zvýraznit část textu, použiju tag <b> nebo <i>. Ani jedno není chybou. Vtip je pouze v tom, že označení za důležité respektují vyhledávače a tag <strong> se tedy používá pro uzavření klíčových slov ve stránce, tedy těch, na které chcete získat zajímavou pozici v SERP. Někdo potom <strong> používá i na zpětné odkazy, kterým tak dodá větší důležitost (ověřeno v rámci jednoho webu, nikoli mezi weby na internetu, někdo to popírá).
Vždy ovšem platí, že čím vyšší koncentrace použití čehokoli, tím opravdový význam vzhledem k okolnímu obsahu klesá. Pokud uzavřete všechno do h1, nebo každé druhé slovo do <em>, nic tím nezískáte.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz