Tipy Google pro SEO
V jednom článku o SEO už jsem zmínil několik rad, které udílí Google. Šlo ale spíš o to, co všechno nabízí SEO konzultanti a jak se k tomu má neznalý zákazník postavit. V tomto článku shrnu pro změnu to, co je možné se dočíst v nápovědě a co tak nějak vyplývá z Nástrojů pro webmastery. Hlavním zdrojem je potom Dokument společnosti Google Optimalizace pro vyhledávače – příručka pro začátečníky.
Tento dokument pochází z 13. listopadu 2008, informace v něm jsou však obecné a stále platné, přičemž některé si zaslouží neustálé opakování. (Samotný dokument lze stáhnout v e-knihovně.)
Celý návod je veden v duchu toho, že co je dobré pro návštěvníky webu, neboli uživatele, je dobré i pro vyhledávač. Je pochopitelné, že dodržování pravidel přístupnosti a použitelnosti v kombinaci s opravdovým zájmem o pohodlí uživatele se snaží vyhledávače ocenit. Jinak řečeno: Optimalizací webu pro uživatele dosáhnete zvýšení hodnocení svého webu u vyhledávačů.
Drobečková navigace
Takovým prvním zajímavým doporučením je drobečková navigace. Jen málo tvůrců ji na svém webu používá, přitom jde o skutečně zajímavou formu navigace, která na každé stránce říká návštěvníkovi kde se právě nachází, v jaké úrovni webu a jaká je tedy stránka nadřazená, nebo předcházející.
Navigace s popisem cesty je řádek interních odkazů umístěný v horní nebo spodní části stránky, který návštěvníkům umožňuje rychle přejít zpět na předchozí část nebo kořenovou stránku. U většiny navigací s popisem cesty je odkaz na nejobecnější stránku (obvykle kořenovou stránku) zobrazen zcela vlevo a odkazy na konkrétnější části jsou řazeny směrem doprava.
Title a description
Titulek stránky Google zmiňuje se stejnou důležitostí, s jakou to dělá i český Seznam.cz. Na každé stránce titulek jiný, odpovídající obsahu. S jeho délkou snadno poradí Nástroje pro webmastery, respektive upozorní na nevhodnou délku a duplicitu v rámci webu. Description je pro změnu důležitý pro uživatele, kteří si vybírají cíl svého kliknutí na stránce s výsledky. O tom je článek Tipy pro SEO se zaměřením na SERP.
Navigace webu
Google dále poměrně důrazně upozorňuje, že pro pohodlí návštěvníka je nejdůležitější správná navigace. Navazující položky a přehlednost.
URL
Zvažte, co se stane, pokud uživatel část adresy URL odebere – Někteří uživatelé mohou váš web procházet neobvyklým způsobem. Měli byste s tím počítat. Namísto použití odkazů v navigaci s popisem cesty na stránce se uživatel může pokusit vyhledat obecnější obsah například tak, že odstraní část adresy URL. Může třeba navštívit adresu http://www.brandonsbaseballcards.com/news/2008/upcoming-baseball-card-shows.htm a potom se pokusit zobrazit všechny novinky z roku 2008 tak, že do prohlížeče zadá adresu http://www.brandonsbaseballcards.com/news/2008/. Zobrazí se v takové situaci obsah vašeho webu nebo chyba 404 (stránka nebyla nalezena)?
Jinak řečeno, například tento článek má v adrese prvek, který říká, že čtete článek. Pokud z adresy odstraníte jeho nadpis, zobrazí se vám přehled všech článků. Je to logické. Pokud píšete statický web v HTML a máte složku clanky, výchozí index bude pravděpodobně přehledem všech souborů ve složce umístěných.
Tipy pro obsah
- Pište dobře čitelný text – Uživatelé dávají přednost obsahu, který je dobře napsán a snadno se čte.
- Vyhněte se:
- Ledabylému psaní textů s množstvím pravopisných nebo gramatických chyb,
- Vkládání textu ve formě obrázků (uživatelé takový text nemohou zkopírovat a vložit a vyhledávače jej nedokážou číst)
- Držte se tématu – Vždycky se vyplatí uspořádat obsah tak, aby měli návštěvníci přehled o tom, kde téma končí a kde začíná další. Rozdělením obsahu do významových celků nebo útvarů umožníte uživatelům rychleji vyhledávat informace.
- Vyhněte se:
- Nahromadění velkého objemu textu k různým tématům na stránce bez odstavců, podnadpisů nebo odděleného rozložení.
- Používejte relevantní jazyk – Zvažte, jaká slova uživatel použije pro vyhledání obsahu. Uživatelé, kteří jsou s tématem dobře obeznámeni, mohou použít jiná klíčová slova než uživatelé, kteří se s tématem seznámili nedávno.
Dlouholetý baseballový fanoušek může hledat výraz [nlcs], akronym pro název soutěže National League Championship Series, zatímco nový fanoušek může použít obecnější dotaz, například [baseball playoffs]. Pokud tyto rozdíly ve vyhledávacích návycích předvídáte a přizpůsobíte jim psaní obsahu (použitím vhodné kombinace sousloví klíčových slov), můžete dosáhnout dobrých výsledků.
- Vytvořte aktuální a jedinečný obsah – Nový obsah přiměje stávající návštěvníky, aby se vraceli zpět, a přiláká návštěvníky nové.
- Vyhněte se:
- Přepracování (či dokonce zkopírování) existujícího obsahu, které má pro uživatele minimální hodnotu,
- Duplicitním verzím obsahu na vašem webu nebo verzím, které duplikát připomínají.
- Nabízejte exkluzivní obsah nebo služby – Zvažte vytvoření nové, užitečné služby, kterou nenabízí žádný jiný web. Můžete také napsat nápaditou výzkumnou zprávu, zveřejnit vzrušující novinku nebo využít svoji jedinečnou uživatelskou základnu. Jiným webům k tomu mohou chybět potřebné zdroje nebo zkušenosti.
- Vytvářejte obsah pro uživatele, nikoli pro vyhledávače – Pokud web navrhnete s ohledem na potřeby návštěvníků a zároveň zajistíte jeho dobrou přístupnost pro vyhledávače, dosáhnete pravděpodobně dobrých výsledků.
- Vyhněte se:
- Vkládání mnoha nepotřebných klíčových slov, která jsou zaměřena na vyhledávače, ale pro uživatele jsou obtížná nebo nesrozumitelná,
- Blokům textu, jako „časté pravopisné chyby vyskytující se při pokusech o přístup na tuto stránku“, které pro uživatele nemají téměř žádnou hodnotu,
- Klamnému skrývání textu před uživateli a současnému zobrazení tohoto textu pro vyhledávače.
Text odkazu
Tento text poskytuje uživatelům a vyhledávači Google informace o stránce, na kterou odkazujete. Čím lepší je váš text odkazu, tím snáze mohou uživatelé na web přejít. Také vyhledávač Google může snáze rozpoznat zaměření stránky, na kterou odkazujete.
Zajímavá je také informace, že atribut alt u obrázků používaných jako odkaz slouží namísto běžného textu odkazu. I banner je tedy odkazem, s nímž se dá pracovat, a který má na vyhledávače vliv.
Propagace webu
Další zajímavou částí je doporučení k propagaci, respektive tomu, čemu je dobré se vyhnout:
- Pokusům o propagaci každé vytvořené jednotky obsahu, propagujte významné a zajímavé věci,
- Zapojování vašich stránek do podvodných praktik, které uměle zvyšují popularitu vašeho obsahu ve službě.
- Rozšiřování nevyžádaných žádostí o přidání odkazu na všechny stránky související s vaším tématem,
- Nakupování odkazů z jiných stránek s cílem zvýšit hodnocení PageRank namísto skutečné návštěvnosti.
Odkazování
Na závěr článku jsem si nechal odkazování. Google v dokumentu doporučuje používat nofollow jako obranu proti komentářovému spamu a při odkazování na ošklivé weby, kterým nechcete předat žádné hodnocení.
Doporučuji k přečtení články Marka Prokopa, Proč nevěřím na pohádku o Rel a Nofollow (má to tři části) z roku 2007 a článek PageRank sculpting – špatná metoda je už špatná i oficiálně z června 2009.
—-
Všechna pravidla můžete, ale nemusíte dodržovat. Google, a jakýkoli jiný vyhledávač, by měl být schopen váš web indexovat a nabízet svým uživatelům i v případě, že se třeba zapojíte do podvodných praktik (například prodáváte odkazy). Žádný vyhledávač z těchto důvodů nevyřadí váš web z indexu, jestliže budete nabízet unikátní obsah či službu.
A to samé platí o zdrojových kódech. Při publikování vašich unikátních vědeckých prací nemusíte dodržovat strukturu nadpisů a zabývat se správnou volbou titulku. Práce vyhledávače a vůbec jeho smysl je v tom, aby i přesto svým uživatelům váš obsah nabídl.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz