Tipy pro SEO se zaměřením na SERP
Jakmile web dosáhne optimální pozice na stránce s vyhledáváním, ještě to nutně nemusí znamenat, že se k vám na web nahrnou desetitisíce lidí. Web na nižší pozici může být pro uživatele zajímavější jenom díky odkazu, jeho popisu a URL.
Není důležité být první. Je to sice pěkné a u konkrétních typů dotazů i žádoucí, ale návštěvnost mohou generovat i nižší pozice.
Důležité je to, co hledající vidí. Co vidí?
Na Seznamu vidí náhled webu, odkaz, popis a URL odkazovaného obsahu.
Titulek
V tomto případě je odkaz totožný s titulkem stránky a je tomu tak většinou. Z toho vyplývá, že jej máte možnost ovlivnit.
Najčastěji používané systémy pro správu obsahu (Drupal, WordPress…) většinou nemyslí na to, že hlavní nadpis stránky (h1) může být od titulku odlišný. Pracují tak, že váš nadpis (například tohoto článku) přidají do title. Existují však pluginy a moduly, které vám s tím pomohou a potom můžete bez obav využít svou fantazii a kreativitu. Přidat svému odkazu na stránce atraktivitu, která přinutí uživatele kliknout.
Popis
Popisek stránky je druhá věc, na kterou se jako uživatel podívám. Nevím, jak to Seznam dělá, ale na obrázku výše je popiskem první věta posledního odstavce uvnitř článku. A perfektně odpovídá.
Na Googlu není Netzin první (až třetí):
Google si také vybral část textu, který podle něj nejvíce napoví, o čem článek pojednává. Nutno říct, že jde o starší odkazy z doby, kdy Netzin neměl vůbec žádné meta-tagy description.
V současné době jsou na tomto webu description duplicitní – je jenom jeden pro všechny stránky. Google má tendenci jej používat častěji než Seznam, záleží ovšem na typu obsahu a je také fakt, že u druhého zmíněného vyhledávače je nutné počítat s menším zpožděním. V první chvíli vezme co jej napadne a teprve později je už jeho popisek relevantnější.
Ukázka Seznam:
Ukázka Google:
Jakmile bude mít Netzin description pro každou stránku unikátní, zdá se, že Google ho bude bez problémů používat. Pouze v případech, kdy si myslí, že ví o lepším, použije ten svůj.
URL adresa
Uživatel chce vědět kam jde. Ne vždy a ne každý, ale já třeba určitě. Smysl takzvaných pěkných odkazů tkví právě v tom, že nalákají uživatele.
Z obrázku výše jasně poznáte, že jde o obsah nějakého www.netzin.cz a že to bude nejspíš článek, protože v URL vidíte slovo clanky. Kdyby tam bylo něco jiného, může to ovlivnit rozhodnutí uživatele. Třeba slovo studie nebo vyzkumy by možná znělo atraktivněji.
A přidám ještě malý tip na závěr. Všimněte si na předposledním obrázku, jaké odlišení odkazů u některých webů používám. Na stránce s výsledky hledání je to docela dobře vidět.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz