V ČB bude na zkoušku elektrobus s nabíjením z trolejí
Dopravní podnik města České Budějovice, a.s. ve spolupráci se společnostmi Siemens, Rampini a Wiener Linien zve všechny zájemce na bezplatnou jízdu novým zajímavým vozidlem – elektrobusem Siemens – Rampini, který mu bude zapůjčen z vídeňského dopravního podniku Wiener Linien.
Testovaný elektrobus patří do kategorie midibusů – má menší rozměry než standardní autobusy. Se svou délkou 8 m a šířkou 2,2 m je vhodný pro provoz ve stísněných podmínkách, například v historických centrech měst, nebo v rezidenčních čtvrtích. Nízkopodlažnost zajišťuje přístupnost veřejné dopravy i osobám se sníženou schopností pohybu. Právě v historickém centru je 12 těchto elektrobusů provozováno i ve Vídni.
„Od akce si slibujeme vyzkoušení nového způsobu nabíjení, která je pro náš provoz velice zajímavá. Zároveň prověříme průjezd midibusu tam, kde velké vozy nemohou být nasazeny. Příkladem je historické centrum města i další lokality“, říká místopředseda představenstva dopravního podniku Slavoj Dolejš.
Veřejné jízdy se konají ve dnech 29. – 30. 1. 2014 a přeprava všech cestujících je v tomto voze bezplatná.
Vypravení elektrobusu Siemens Rampini
Středa 29. 1. 2014 od 6:00 do 11:00 a od 13:00 do 18:00 na trase Máj – Milady Horákové; Václava Talicha; Evžena Rošického; U Parku; Výstaviště; U Zelené ratolesti; Poliklinika Sever; Senovážné nám. – pošta; Náměstí Přemysla Otakara II. a zpět.
Čtvrtek 30. 1. 2014 od 6:00 do 11:00 a od 13:00 do 18:00 na trase Nádraží; Náměstí Přemysla Otakara II.; Senovážné nám.-DK; U Zimního stadionu; Grünwaldova; U Nemocnice; Papírenská; Jana Buděšínského; Antala Staška; Náměstí Bratří Čapků a zpět.
Vůz bude vyjíždět v hodinových intervalech.
Siemens Rampini je autobus s plně elektrickým pohonem, vytápěním a klimatizací, jehož největší zvláštností je unikátní způsob nabíjení akumulátoru. To je prováděno pomocí speciálního pantografu na střeše vozidla ze stávajícího trolejového vedení. Tato technologie se tedy hodí do měst, kde je provozována trolejbusová doprava. Stávající infrastruktura trolejbusových tratí umožňuje bez dalších investičních nákladů její efektivní využití i pro průběžné dobíjení elektrobusů.
Důležitým hlediskem je vedle příznivého vlivu na životní prostředí také ekonomická stránka provozu takového vozidla. Vzhledem k rostoucí ceně nafty a postupujícímu vývoji alternativních pohonů se může jednat o zajímavou možnost pro budoucí nasazení na trasách, kde je odpovídající možnost průběžného nabíjení.
Plně elektrický provoz umožňuje cestování bez hluku a spalin. Přitom je energeticky velice úsporný.
Elektrobus Siemens-Rampini je atraktivní nejen pro cestující, ale i pro kolemjdoucí a ty, kteří žijí podél komunikací. Je tichý, má příjemný interiér a představuje zcela čistý provoz bez přídavného naftového topení. Vozidlo se v zimě elektricky vytápí a v létě klimatizuje. Díky průběžnému dobíjení na konečných zastávkách se podařilo významně zmenšit velikost a hmotnost akumulátoru energie.
Roman Kokšal, ředitel dopravních divizí společnosti Siemens, vysvětluje princip fungování:
„Je to velice jednoduché, rychlé a efektivní. Při čekání na konečné zastávce stačí zdvihnout sběrač na 10 až 15 minut, dobít akumulátor a elektrobus může vyrazit na další úsek. Dojezd vozidla je tak prakticky neomezený.“
Autor: Redakce NETzin.cz