Vánoce 2013: Roční obraty eshopů 58 miliard, každý osmý Čech si chce vzít úvěr
Podle serveru Heureka.cz se letos obrat českých e-shopů zvýší o téměř 15 % a dosáhne hranice 58 miliard korun. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) utratili Češi o Vánocích v roce 2012 v e-shopech 17 miliard. A společnost PROFI CREDIT říká, že půjčit na letošní Vánoce si chce 16 % lidí.
Objemy peněz utracených v e-shopech se rok od roku zvyšují, zatímco průměrná hodnota jedné objednávky klesá. V roce 2010 byla průměrná roční útrata 11.659 Kč a v roce 2012 to bylo 9.280 Kč.
Svůj podíl má na tom i vzrůstající počet osob, které nakupují pravidelně. Pět a více nákupů ročně v e-shopech provede 52 % uživatelů internetu, přičemž alespoň jednou za rok jich nakoupí 91 %. Minimálně jednu zkušenost s online nákupem však má již 98 % uživatelů.
Rok | Obrat v miliardách Kč za rok | Obrat na Vánoce |
---|---|---|
2013 | 58 (předpoklad) | ? |
2012 | 43 | 17 |
2011 | 37 | 14 |
2010 | 33 | 13 |
Podle Heureka.cz vzroste celkový počet objednávek v roce 2013 na 30 milionů. Zdrojem dat o českém e-commerce prostředí je analýza založená na agregovaných datech z českých internetových obchodů.
I v letošním roce se sníží průměrná cena objednávky, a to na částku 1872 korun. Může za to fakt, že Češi se naučili nakupovat běžně i zboží nižší hodnoty, které dříve nakupovali v kamenných obchodech.Mimo jiné je také vidět, že se zvyšuje podíl vracejících se zákazníků. V jednom e-shopu během jednoho roku opakovaně nakoupí 33 % lidí a u letošních vítězů soutěže ShopRoku je to dokonce 62 %.
Stále důležitějším trendem zejména pro samotné majitele elektronických obchodů jsou přístupy a nákupy z mobilních zařízení. Ty vzrostly od loňska více než dvojnásobně a v současnosti činí 12 % u nás a 14 % na Slovensku.
Jan Jírovec z Allegro Group CZ (provozovatel Heureka.cz) k tomu dle tiskové zprávy říká, že mobilní nákupy jsou symbolem dnešní doby a dnes je pro majitele e-shopů nezbytné mít kvalitní webovou aplikaci nebo mobilní verzi svého e-shopu. Očekává se, že velká část vánočních nákupů proběhne právě přes mobily nebo tablety.
Co se v e-shopech nakupuje
Dlouhodobě nejžádanější sortiment na internetu je elektronika (nejoblíbenější jsou mobilní telefony a tablety), kterou lidé vyhledávají nejčastěji.
Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz, k tomu říká:
„Elektronika je na internetu evergreenem, vyhledává ji 35 % zákazníků. Dále se nejčastěji vyhledává móda a oblečení (13 %) či vybavení pro dům a zahradu (12 %).“
Podle průzkumu společnosti PROFI CREDIT jsou nejoblíbenějšími dárky také hračky a knihy.
Doprava z e-shopů
Situace v podílu dopravců se meziročně příliš nezměnila. Nejoblíbenějším způsobem dopravy je stále Česká pošta, jejíž služby volí 52 % zákazníků. Druhým nejoblíbenějším dopravcem je s 25 % PPL, třetí je přepravní společnost DPD (8 %). Osobní odběr využije v letošním roce 42 % zákazníků.
Co budou Češi dávat pod stromeček
Podle telefonického průzkumu společnosti PROFI CREDIT, kterého se zúčastnilo dva a půl tisíce respondentů z ČR, Polska, Bulharska a Slovenska, nadělí 44 % Čechů pod stromeček peníze nebo dárkový poukaz. Znamená to nárůst oproti roku 2012, kdy stejný způsob obdarování využilo 32 % Čechů. Slováci dávají přednost klasickým dárkům – balit se s nimi bude 79 % z nich, v Polsku sází na klasiku 89 % lidí a v Bulharsku 87 %.
Bezmála polovina Čechů (47 %) uvedla, že dárky si obstarává už v průběhu roku. 37 % nechá nákupy na prosinec. Na Štědrý den vyrazí do obchodů každý čtrnáctý Čech a 8 % Čechů dokonce dárky nedává vůbec.
Na Slovensku a v Polsku je měsícem dárků jednoznačně prosinec, to do obchodů vyráží více než dvě třetiny Slováků (69 %) a 70 % Poláků. Každý devátý Polák pak dárky vůbec neřeší. Bulhaři jsou zase přeborníky v nákupech na poslední chvíli. Na Štědrý den vyrazí za dárky celá třetina z nich (32 %).
Marketingový ředitel společnosti PROFI CREDIT Ondřej Šmakal dále říká:
„Rok od roku se u nás zvyšuje podíl dárků koupených přes internet. Nějaký ten dárek koupí přes internet více než polovina Čechů a zajímavé je, že online nákupy začínají být běžné i pro starší generaci nad šedesát let.“
Ježíšek na dluh
Většina Čechů neplánuje, že by za dárky utratila více peněz než vloni. Tři čtvrtiny lidí by se rády vešly s útratou za Ježíška do pěti tisíc korun. Stejné je to i na Slovensku (74 %), v Polsku (89 %) a v Bulharsku (83 %).
Každý osmý Čech (16 %) uvažuje o tom, že si vezme na nákup vánočních dárků úvěr. V Polsku a Bulharsku je to čtvrtina lidí a na Slovensku je ochotná zadlužit se kvůli Vánocům dokonce třetina Slováků.
Zdroje: Allegro group, APEK, PROFI CREDIT
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz