Začátky podnikání a účetní doklady – faktury
V začátcích vlastního podnikání bývá pro obyčejného smrtelníka problém porozumět všem daňovým okolnostem a zákonným povinnostem. Každý nemá hned peníze na účetního poradce a proto je dobré znát základy, které popíšu v tomto článku.
Co musí být na faktuře, co je daňová evidence a co účetnictví, z čeho se počítají daně?
Rozdíl mezi daňovou evidencí a účetnictvím
V první řadě je potřeba porozumět alespoň zběžně rozdílu mezi daňovou evidencí a účetnictvím.
Daňová evidence (dříve účetnictví)
Daňová evidence je je upravena zákonem o daních z příjmů a vedou ji fyzické osoby, které dosahují příjmů z podnikání a z jiné samostatně výdělečné činnosti (živnostník, umělec, advokát, daňový poradce) a přitom nejsou účetní jednotkou.
Účetnictví (dříve podvojné účetnictví)
Účetnictví je upraveno zákonem o účetnictví a vedou jej právnické osoby (například obchodní společnosti) a fyzické osoby, které se staly účetní jednotkou.
Účetní jednotkou se stane osoba například kvůli výši obratu nebo na základě svého rozhodnutí. Více o účetní jednotce.
Co musí být na faktuře?
Pojem faktura v zákonech neexistuje. Jde o lidové pojmenování účetního – daňového dokladu, což je záznam, v němž se zachycuje a ověřuje hospodářská nebo účetní operace. Zákon o daních z příjmů nevymezuje povinné náležitosti dokladů, přesto lze předpokládat, že poplatníci vedoucí daňovou evidenci budou dodržovat náležitosti dokladů stanovené účetními předpisy. (Vyhnete se tak dohadům s účetní v nějaké firmě, která na těchto náležitostech prostě trvá.)
Zákon o účetnictví pak stanovuje povinné náležitosti účetního dokladu (ale ne jeho formu, ani typ).
Na faktuře musí podle zákona o účetnictví být:
- Označení účetního dokladu (vlastní číslování)
- Popis obsahu účetního případu a označení jeho účastníků (O co jde, kdo je dodavatel a kdo odběratel zboží nebo služby. Jména, sídla, identifikační údaje obou stran.)
- Peněžní částka nebo údaje o ceně za měrnou jednotku a vyjádřené množství
- Okamžik vyhotovení dokladu (datum)
- Okamžik uskutečnění účetního případu, není-li shodný s okamžikem vyhotovení účetního dokladu
- Podpisový záznam osoby odpovědné za účetní případ a osoby odpovědné za jeho zaúčtování
Z čeho se počítají daně
Podnikatel tedy vystavuje a skladuje faktury. Bavme se o typickém začínajícím živnostníkovi, pro kterého je také určen tento článek.
Má dvě možnosti:
- Na konci roku sečte kolik peněz přijal a odečte z toho součet faktur přijatých, tedy částku, kterou v rámci svého podnikání zaplatil (za zboží, služby, provozní náklady apod.) Výsledkem je zisk, z něhož odvede daň.
- Sečte všechny příjmy a odečte paušálně výdaje podle aktuálních zákonných možností. Je to mezi třiceti a osmdesáti procenty podle druhu provozované činnosti, ministr Kalousek nedávno navrhoval snížení těchto výdajových paušálů, takže těžko říct, jestli to bude v budoucnu výhodné.
Pokud živnostník poskytuje služby a nemá vysoké náklady, takže se rozhodne uplatnit v daňovém přiznání tento výdajový paušál, stačí mu skladovat faktury, které sám vydal, tedy příjmy. Ostatním se nemusí vůbec zabývat.
Vzor faktury
Jak jsem zmínil, zákon neurčuje formu ani typ, takže faktura může vypadat různě. Fantazii se meze nekladou, ale je dobré přemýšlet nad tím, že příjemce dokladu si ho bude chtít vytisknout. Velká barevná loga a další zkrášlovací prvky tak nejsou dobrou volbou.
Na internetu lze najít nejrůznější vzory faktur, takže to nechám jiným.
Hledejte Googlem.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz