Zálohujte své weby a svá data aneb opravdu se byznys staví na službách třetích stran?
Pády webhostingových společností, zrušené účty na Facebooku, sem tam nějaký výpadek e-mailové schránky poskytované zdarma, občas prostě jenom nechtěné smazání něčeho, co se později ukazuje být důležité. A k tomu ještě související návštěvnost z vyhledávačů, jako další služba třetí strany poskytovaná zdarma a bez záruky. Opravdu se byznys staví na službách třetích stran?
Bylo to v říjnu roku 2007, kdy televize Nova odvysílala v rámci svého nového přístupu ke zpravodajství hodně akční reportáž o tom, jak chudák podnikatel (prodejce počítačů) přišel dočasně o svá data uložená v e-mailové schránce Seznam.cz. Tehdy se řada lidí, novinářů a blogerů, postavila za Seznam.
Vzpomenu si na tuto událost a na vyjukaného byznysmena pokaždé v podobných případech, kdy někdo staví svůj byznys na free službách třetích stran a celkově se na ně spoléhá. Může jít o webhosting, o Facebook, nebo třeba o vyhledávače, které dělají webům reklamu a nic moc za to nechtějí.
Webhosting – máte vlastní zálohu?
Tak napřed webhosting. Celkem nedávný případ levného studentského hostingu Kapusta.cz dokazuje, že stát se může prakticky cokoli. Otázka je, koho považovat za hlupáka. Dvacetiletého provozovatele, který chtěl prostě vydělávat a nějak mu to později nevyšlo, nebo onoho podnikatele, který nemá vlastní zálohu svého webu (ani nějakou starší) a přichází tak dle svých slov o desítky tisíc měsíčně?
„Dovolujeme si Vám oznámit, že jsme ukončili proces obnovy dat. Vše, co jsme obnovili a co se po dnešku ukázalo funkční, tak již zůstane. To, co se po dnešku obnovit nepodařilo, jsme nuceni považovat za ztracené.“
Dovolím si postavit se za provozovatele. Samozřejmě nepochybuji o tom, že se nezachoval správně, a že by si měl za své chyby ještě dlouho sypat popel na hlavu, ale na druhou stranu: Desítky tisíc měsíčně, webhosting za třicet korun měsíčně a nemám zálohu?
Facebook – kde máte kontakty?
Další velmi hezkou službou je Facebook. Je populární a lidé na něm sbírají kontakty na své staré známé, shánějí si známé nové a mají dobrý pocit z toho, že spolu komunikují. Mladí lidé údajně také považují klasický e-mail za zastaralou službu a nechtějí ji moc používat. Na Facebooku mohou posílat zprávy také a je hned vidět, jaké to má následky.
Firmy budují své Facebook stránky a prodávají přes ně zboží, komunikují s veřejností a snaží se vypadat dobře, jako cool firma, co je pořád v kontaktu a věnuje se svým stávajícím i potencionálním zákazníkům.
Pak se staně něco hrozného. Stránka pryč a nikdo se s vámi nebaví, profil pryč a s ním i všechny ty kontakty. Nebyli byste první ani poslední. Rušení účtů je zcela běžné, možná si komolíte jméno (aby bylo in), možná máte na profilové fotografii nějaké zvířátko. Možná lidé označují vaše příspěvky na zdi za spam. Možností je hodně a vám na Facebooku nic nepatří. Ani to, co jste tam sami vložili.
Vyhledávače a jejich výsledky
I když to zdánlivě možná nesouvisí, vyhledávač také poskytuje nějakou službu. Nikoli však e-shopu, který je zrovna někde na něco první ve výsledcích, nýbrž uživateli, které chce koupit nějaké zboží.
Z tohoto pohledu je jasné, že stěžovat si mohou hledající lidé, už ale ne člověk, který si velmi neprofesionálně stavěl dlouhá léta byznys na něčem tam křehkém a neustále se měnícím, jako je reklama zdarma od třetí strany.
Řešením je spoléhat se na sebe a nesázet na jednoho koně
Vytvářet vlastní zálohy dat, uchovávat své kontakty i mimo Facebook a při podnikání na internetu nesázet na jednu kartu – mít stále další možnosti, jak technické, tak i prodejní.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz